Marka tesciline ihtiyaç duyma nedenlerini anlamak için markanın bir işletme için neyi ifade ettiğini netleştirmek gerekir. Bir işletme ürettiği ürünlerin ya da sunduğu hizmetlerin rakiplerinin ürün ve hizmetlerinden ayrılmasını sağlamak adına kendi kişi ismi de dahil olmak üzere bazı sözcükleri, şekilleri, harfleri ya da sayıları kullanarak ayırt ediciliğini daha belirgin hale getirir. Bu sözcük ya da işaretler bütününü genellikle tabelalarda, ambalajlarda yani görsel alanlarda görürüz. Tüm işaret, isim ve şekillerin genel ismi ise markadır.
Marka, ürün ya da hizmetin kimliğidir. Hatta öyle ki, bir işletme marka olarak kalitesini kanıtladığında, müşteri sadakatini çok daha kuvvetli şekilde yaratabilir. Yeni ürünlerinin tanıtımında yeniden bir ikna sürecine ihtiyaç duymayabilir. Markayı tanıyan tüketiciler, yeni ürüne daha kolay şans verebilir. Çünkü tüketiciler marka ile duygusal bağ kurmaya eğilimlidir.
Marka kendi karakterini ve imajını yaratma konusunda önemli bir güce sahiptir. Bu yüzden bir markanız varsa onu korumanız ve markaya sahip çıkmanız son derece önemlidir.
Markalar;
- Tüketicinin ürünü rakip üründen ayırt etmesini sağlar.
- İşletmelerin ürün ve hizmetlerini ayrıştırmalarını sağlar.
- Pazarlamanın en önemli aracıdır. Marka imajı ve yönetimi şirket kârını artıran bir unsurdur.
- Kullanım haklarını devretmeyi (lisans) ve imtiyaz ücretleri (franchise) aracılığıyla mali kaynak sağlar.
- İmtiyaz anlaşmaları için en önemli unsurdur.
- Finansman bulmada faydalıdır.
Marka Türleri
Ticari Markalar;
- Özel bir girişim tarafından üretildiklerini belirtecek şekilde bazı malları ayırt etmede kullanılan markalardır. Genellikle ambalajların üzerinde gördüğümüz markalar ticari markalara örnektir.
Hizmet Markaları;
- Hizmet veren işletmelerin markaları bu kapsamda değerlendirilir. Örnek olarak oteller, bankalar, restoran ve eğlence sektörü verilebilir.
Ortak Markalar;
- Ürün, hizmet ya da ticaret işletmelerinden oluşan grupların oluşturdukları markalardır. Üretici birlikleri ve çeşitli meslek grupları bu kapsamda örneklendirilebilir.
Garanti Markaları;
- Farklı firmalar tarafından üretilen mal ya da hizmetlerin ortak bir standardı koruduğunu belirtmek adına kullanılan marka çeşididir. Örnek olarak ISO 9000 ya da TSE verilebilir.
Markanın korunması tescil ile mümkündür.
Marka Tesciline İhtiyaç Duyma Nedenleri
Çoğu işletme markanın rekabetteki konumu belirlemede oynadığı hayati rolün farkında ve pazarlamada marka olmanın getirisini keşfetmiş olsa da bunların ancak tescil yoluyla korunabileceğinin ve bunun da en az iyi bir marka yaratmak kadar önemli olduğunu fark edememiştir.
Özellikle bu alana yönelik olarak belirlenmiş ilgili yasalar çerçevesindeki tescil işlemi, şirketinizin ürettiği benzer ürünleri rakiplerinizden ayırır ve ürünlerin aynı isimle rakipler tarafından kullanılmasının önüne geçer. Marka tescili olmadan, ürününüz ya da hizmetiniz için pazarlama alanında yaptığınız yatırımlar, rakip şirketlerin aynı ya da benzer ürünler için aynı ya da hedef kitle tarafından karıştırılabilecek kadar benzer markaları kullanmalarıyla boşa gidebilir. Rakip şirketin aynı ya da benzer bir markayı kullanması ile müşterileriniz sizin ürününüzü aldıklarını zannederken benzer ürünü rakip firmadan satın alabilirler. Bu durum yalnızca ürün satışını va kârı düşürmekle sınırlanmaz, rakip ürün düşük kaliteliyse firma ve marka imajınıza zarar verebilir. Marka imajı ve ürün kalitesini korumak adına, markanın tescil ettirildiğinden emin olmak son derece önemlidir.
Marka tescili zorunlu değildir. Ancak tescil işlemi markanın izinsiz kullanımını önleyen mühhasır haklar sağladığı için son derece önemle tavsiye ettiğimiz bir işlemdir.
Eğer bir markanız ya da marka oluşturma fikriniz varsa, tescil konusunda doğru adımları attığınızdan Yetkin Patent & Danışmanlık eşliğinde emin olabilirsiniz. Konusunda deneyimli ve uzman kadromuzla, size hizmet vermekten mutlu oluruz. Bizimle iletişime geçmek için yetkin@yetkinpatent.com.tr adresine mail atabilir ya da 0312 425 37 25 numaralı telefonu arayabilirsiniz.